in schilderwerk
Natuursteen straalt rijkdom uit.
In Nederland is bijna geen
natuursteen
te vinden,
vanwege de transportkosten was het materiaal dus altijd duur. Ook in de landen waar volop
natuursteen aanwezig is,
bestond er een band tussen natuursteen en welvaart.
Het ging dan wel om bepaalde, fraaie soorten, zoals
marmer.
De
Romeinen
haalden de steen soms zelfs uit Egypte,
misschien nog meer omwille van de kostbaarheid ten gevolge van de afstand dan om de
pracht van de
steen zelf. Dat natuursteen op allerlei manieren geïmiteerd werd, is dus te begrijpen.
Dat kon in
pleisterwerk,
waarmee ook beeldhouwwerk nagemaakt kon worden.
Het kon ook in schilderwerk.
'
Marmeren'
is het beschilderen van iets alsof het marmer is.
Nog veel eenvoudiger: door met
lijnen op een gevel
voegen te suggereren
werd de indruk gewekt dat deze opgebouwd was uit
natuursteenblokken.
Vermakelijk is dit
verschijnsel in de holenkerken van Turkije: het gebouw is een grot en bestaat dus
uit één blok steen. Het interieur werd van schijnvoegen voorzien alsof het
gemetseld was. Zodra er meer geld was,
verdween dit patroon weer onder fresco's van bijbelse taferelen.
Volgens hetzelfde principe werd, naast natuursteen, ook wel
baksteen geïmiteerd.
Tekst: Jean Penders, 05-2005. Bronnen: zie literatuurlijst. Foto: Jean Penders